اموزشگاه موسیقی همنوا

آموزش موسیقی کودک،آموزش انواع سازهای ایرانی و خارجی

اموزشگاه موسیقی همنوا

آموزش موسیقی کودک،آموزش انواع سازهای ایرانی و خارجی

خواندن نمودار آکورد پیانو

-نمودار آکورد را پیدا کنید

ورقه های معمولی و نرمال موسیقی دارای نت های دقیقی از آکوردهایی است که بر روی حامل مشخص شده اند. در یک نمودار آکورد شما فقط یک سری اعداد و حروف را می بینید که هر کدام یک آکورد را نشان می دهند.

  • نام آکورد به شما می گوید که چگونه باید بر روی پیانو آکوردها را ساخت. در اصل نمودار اطلاعاتی به شما می دهد که نشان دهد باید انگشت خودتان را روی کدام یک از کلیدها باید قرار دهید تا آکوردی را بزنید.
    نمودار آکورد پیانو

    نمودار آکورد پیانو

۲- نت ریشه آکورد را مشخص کنید

بر روی یک نمودار آکورد، نت ریشه اولین حرف بزرگ از نام آکورد می باشد. نت ریشه اولین نتی است که شما می زنید و نتی که بقیه آکورد بر روی آن ساخته شده است.

  • تمام نت های دیگر که در آکورد قرار دارند معمولا در رابطه با نت ریشه نامگذاری می شوند. برای مثال آکورد هفتم به دلیل آخرین نت در آکورد به نام نت هفتم نامگذاری شده است و از نت ریشه دورتر است.
مشخص کردن نت ریشه

مشخص کردن نت ریشه

۳- تفاوت بین آکوردهای ماژور و مینور را بشنوید

آکوردهای ماژور و برخی از آکوردهای مینور از اساسی ترین آکوردها می باشند و اکثر آهنگ هایی را که بر روی پیانو می توانید اجرا کنید را تشکیل می دهند. یک آکورد مینور اساسا یک آکورد ماژور می باشد که برعکس شده است.

  • آکوردهای ماژور و آکوردهای مینور هر دو آکوردهایی سه نته می باشند. اکوردهای ماژور معمولا به وسیله حرف بزرگ از نت ریشه مشخص می شوند (مانند C major، A major و …) ولی آکورد هفتم در این قانون یک استثنا می باشد. اگر شما C7 را در یک نمودار آکورد ببینید بدانید که به آکورد C هفتم اشاره می کند که از آکورد C major متفاوت می باشد. برای آکوردهای هفتم شما واژه ماژور (Major) را بعد از نت ریشه می بینید یا حرف M و یا کلمه Maj در کنار آنها خواهند آمد.
  • برای آکوردهای مینور از حروف کوچک برای نشان دادن آنها استفاده می کنند. زمانی که شما آکورد مینور را می زنید نت میانی نسبت به آکورد ماژور پایین تر می آید اما بقیه نت ها همانند آکوردهای ماژور می باشند. آکوردهای مینور گرفته تر و جدی تر می باشند.
تفاوت بین آکوردهای ماژور و مینور

تفاوت بین آکوردهای ماژور و مینور

۴- کلیدهای شارپ (تیز) و فلت (زیر) را پیدا کنید

بسیاری از کلیدها در نام خودشان شارپ و یا فلت دارند که معمولا در آکوردها شارپ را با علامت دیز # و فلت را با علامت بمل b نشان می دهند. این ها مربوط به کلیدهای سیاه پیانوی شما می باشند که معولا دارای دو اسم هم هستند.

  • کلیدهای سیاه سمت راست کلیدها سفید شارپ می باشند. به عنوان مثال کلید سیاهی که بلافاصله بعد از کلید C می آید C# می باشد و کلید سیاهی که بلا فاصله در سمت چپ کلید سفید و در طرف دیگر می آید کلید فلت می باشد.
  • کلیدهای سیاه در دو طرف راست و چپ کلیدهای سفید می باشند. بنابراین همان کلیدی که می تواند C# باشد همزمان می تواند Db هم باشد. بنابراین هنگامی که به دنبال نت ها هستید این را نیز به یاد داشته باشید.
کلیدهای شارپ و فلت

کلیدهای شارپ و فلت

۵- با آکوردهای ساده شروع کنید

شش آکورد پایه ای وجود دارد که می توانید فقط با استفاده از کلیدهای سفید آنها را بزنید. سه آکورد ماژور و سه آکورد مینور. شما می توانید آهنگ ها را با استفاده از این آکوردها بزنید و بدون اینکه نگران تیزی و زیری صدا باشید.

  • سه آکورد ماژور عبارتند از C، G و F و سه آکورد مینور عبارتند از A minor، D minor و E minor . اگر شما مبتدی و تازه کار هستید این آکوردها برای شروع بهترین انتخاب می باشند.
شروع با آکورد ساده

شروع با آکورد ساده

۶- برای ساختن آکورد قسمت بعدی نت ها را بخوانید

با توجه به نت ریشه و ماژور و مینور بودن، نام آکورد، اطلاعاتی را که شما نیاز دارید تا آکورد را بزنید به شما می دهد. انواع مختلفی آکوردها از روش های مختلفی ساخته می شوند. برای درک نام آکوردها لازم است که شما دامنه لغات موسیقیایی خودتان را گسترش دهید.

  • برای مثال اگر شما آکورد Caug را روی نمودار آکورد دیدید، شما باید آکورد تقویت شده و تکمیل را بزنید. زمانی که شما یک آکورد را تقویت می کنید شما یک آکورد ماژور خواهید داشت و نت پایانی آن را نیم پرده بالا برده اید. از آنجا که آکورد C major می تواند C، E و G باشد پس اکورد Caug هم می تواند C، E وG  شارپ باشد.
  • یک آکورد تضعیف شده و کاهش یافته برعکس آکورد تقویت شده ایجاد می شود و با پایین آوردن نیم پرده ای نت های میانی و پایانی ساخته می شود. به عنوان مثال اگر شما نام Cdim را نمودار آکوردها مشاهده کردید شما باید C، E و G فلت را بزنید.
خواندن نت ها برای ساخت آکوردها

خواندن نت ها برای ساخت آکوردها

۷- آکورده های رایج را حفظ کنید

برای دیدن برخی از آهنگ های مورد علاقه خودتان نمودار آکورد را نگاه کنید و ببینید که اغلب از چه آکوردهایی استفاده شده است. آنها را یادداشت کنید و نت هایی را که می زنید حفظ کنید. هر زمان که شما نت ها را می بینید باید بتوانید بدون گیر کردن در تئوری موسیقی آکوردها را تشخیص بدهید.

  • به صورت آنلاین نمودار انگشت گذاری را جستجو کنید تا بدانید که برای اجرای آکوردهای خاص انگشتتان را باید کجا قرار بدهید. شما می توانید شکل آکوردها را بدون توجه به نت های ریشه تشخیص دهید. شما باید انگشت اشاراه خودتان را روی کلیدی قرار بدهید که مربوط به نت ریشه می باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.