اول به وسیله دستگاه تیونر که نحوه استفاده آن ، در قسمت روش کوک کردن سازها در وبسایت ارائه شده است . روش دوم به صورت سمعی ( گوشی ) برای این روش ابتدا سیم بم را به صورت دست باز ، بدلخواه سفت کرده و آن را نت DO فرض مینماییم . سپس روی سیم بم پرده « نخ » شماره 9 را گرفته با ناخن سیم را به صدا در آورده ، که صدای حاصله از آن را نت SOL مینماییم .
حال میبایست سیم دوم را ( منظور سیم برنجی ، از پایین به بالا ) با نتی که میشنویم ( یعنی نت sol بم ) هم صدا کنیم ، یا شل وسفت کنیم تا صدای سیم دوم با نت پرده 9 سیم بم یک صدا باشد. اینک سیم دوم دست باز ( یعنی آزاد ) را SOL مینامیم. پس از آن روی سیم دوم پرده 6 را گرفته با ناخن سیم را به صدا در می آوریم ، که صدای حاصله از آن را نت DO می نامیم ، حال میبایست سیم اول را ( منظور سیم فولادی از پایین به بالا ) با نت DO که از پرده 6 سیم دوم میشنویم هم صدا کنیم .
اینک سیم اول دست باز را DO می نامیم .اکنون نوبت سیم مشتاق ( سیمی که در کنار سیم بم ) است .
حال سیم اول رابه صورت دست باز یعنی آزاد که نت DO نامیده بودیم با سیم مشتاق هم صدا کوک میناییم . به این صورت ساز سه تار به این ترتیب سیم اول DO سیم دوم SOL سیم مشتاق DO و سیم بم DO کوک شده است . تذکر: در مورد کوک ساز تارینه ، عینا" شبیه سه تار می باشد،فقط سیم مشتاق حذف شده است .
برای اینکه خواننده ی خوب و مورد توجهی باشید باید اول مورد توجه خانوادتان قرار بگیرید به آنها اجازه دهید که صدایتان را بشنوند و از آنها بخواهید که اشکالاتتان را به شما بگویندشما باید تمرینات زیر را انجام دهید :
تغییرات ساز کاخون چیست؟ در اوایل قرن هجدهم میلادی ساز کوبه ای کاخون یا کاخن توسط آفرو-پرویی ها استفاده می شد ! آفرو-پرویی ها در واقع پرویی های آفریقایی تبار بودند ! در واقع وارثین بر حق این ساز و باعث پیدایش ساز کاخون، برده های آفریقایی که طی اسارت از مرکز و غرب آفریقا به آمریکا منتقل شدند هستند !
امروزه این ساز در سرتاسر قاره آمریکا ، اسپانیا و حتی فیلیپین مورد استفاده قرار می گیرد ! این ساز در دوره ی تاریک برده داری در کشور پرو گسترش یافت ! البته یعد از این دوران ساز کوبه ای کاخن در بین سایر مردم قاره پهناور آمریکا رواج یافت !
ساختار و طنین ساز کاخون یا کاخن در واپسین سالهای قرن نوزده توسط نوازندگان این ساز کوبه ای و ریتمیک دستخوش تغییراتی شد !