اموزشگاه موسیقی همنوا

آموزش موسیقی کودک،آموزش انواع سازهای ایرانی و خارجی

اموزشگاه موسیقی همنوا

آموزش موسیقی کودک،آموزش انواع سازهای ایرانی و خارجی

پوست دف

کلاف اصلی دف، بدنه‌ ای استوانه‌ شکل و کوتاه از جنس چوب است که در یک طرف آن استوانه، پوست حیوانات (معمولا بز) یا طلق (دارای چندین نمونه) کشیده‌ شده‌ است. لازم به ذکر است بهترین نوع دف، با پوست حیوانات و در فصل بهار ساخته می‌شود. ابتدا و انتهای قاب اصلی با برش زاویه‌ دار به هم چسبیده می‌ شوند و ضخامت یک سمت از کلاف با تراشیدن چوب کمتر شده و پوست با سریش روی این لبه می‌ چسبد و با گل میخ محکم می‌ شود. به طور عمده دو نوع دف وجود دارد:

۱- دف های با پوست طبیعی: عموماً دف های پوستی صدای بهتر و قیمت بالاتری در مقایسه با دف های طلقی دارند. اما خرید آن را به هیچ وجه به مبتدیان توصیه نمی کنم. چه بسا دف هایی که به دلیل تجربه پایین در نگهداری، گرم کردن و نواختن آسیب دیده اند. در خرید دف های با پوست طبیعی باید دقت کنید که اگر نوازنده کنسرت هستید، این دف ها با تغییر آب و هوا منقبض و منبسط می شوند و صدا تغییر می کند، پس برای هر منطقه آب و هوایی (سرد و گرم) یک دف نیاز دارید.

۲- دف های با پوست مصنوعی یا همان دف های طلقی: پوست مصنوعی ساده یا سفید طرح خورشیدی، طرح پوست، طرح الیت و . . . جنس طلق های دف مشابه است و فقط ضخامت آن ها متفاوت می باشد. مثلا برای پوست دف ساده از ورق کالک نقشه کشی استفاده می کنند. بهترین نمونه پوست مصنوعی در بازار ساخت شرکت رمو آمریکا می باشد که در دف های هاپا استفاده می شود.

دف های طلقی به نسبت مقاوم ترند چرا که نیازی به گرم کردن نداشته و محیط بر آنها بی اثر است. البته آنچه گفته شد به معنای بی کیفیت بودن دف های طلقی نیست (به عنوان مثال بسیاری از دف های مارک حبیبی طلقی هستند ولی کیفیت نزدیک به پوستی دارند). معمولاً دف های طلقی به دو رنگ سفید و قهوه ای یافت می شوند و طلق استفاده شده در این دف ها همان کاغذ کالک پلاستیکی است که معمولاً برای رسم نقشه های فنی مورد استفاده قرار می گیرد. این طلق ها سطحی مات دارند. اگر طلق دف مورد نظر شما سطحی صیقلی و براق داشت، از خرید آن صرف نظر کنید. به این جهت که طلق مذکور چیزی شبیه به طلق طبل هایی است که در ایام محرم استفاده می شود و برای دف مناسب نیستند.

دف 3


یادگیری پیانو

تاریخچه موسیقی پاپ فارسی

تقویت نوازندگی پیانو

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.