●شور:(می لا ر می- می لا می می)- (فا :سری)(نت شاهد و نت ایست:می)
●ابوعطا:(می لا می لا)-(فا :سری)-(شاهد:لا - ایست:می)
●بیات ترک:(می لا ر سل)-(فا :سری)-(شاهد و ایست:سل)
●افشاری:(می لا ر لا- می لا می لا)-(فا :سری)-(شاهد:لا - ایست : ر)
●دشتی:(می لا سی سل)-(فا : سری)-(شاهد: سی - ایست: می)
●همایون:(می لا ر فا سری - می لا می فا سری)-
(فا : سری - سل: دیز)-(شاهد : فا- ایست: ر)
●اصفهان:(می لا می لا)-(فا : سری - سل: دیز)-(شاهد و ایست :لا)
●شوشتری:(می لا می می)-(فا:سری- سل: دیز)-(شاهد و ایست: می)
●سه گاه:(می لا ر فا سری)-(سی :کرن - فا:سری)-(شاهد و ایست:می)
●چهارگاه:(می لا ر لا)-(سی:کرن - دو: دیز و می:کرن - فا: دیز)-
(شاهد و ایست: ر)
●ماهور:(می لا ر لا)-(فا و دو: دیز)-(شاهد و ایست: ر)
کیبورد موسیقی : کلیدهای سیاه و سفید به شیوه پیانو که نوازنده می فشارد و در نتیجه به سوئیچ ها متصل می شوند و ماشه ها یک نت الکترونیک را توسط آن پخش می کنند. اکثر ارگ ها از یک مدار کاهش مقدار سیم کشی مورد نیاز استفاده می کنند.
رابط کاربری نرم افزاری : یک برنامه (که معمولا در یک چیپست کامپیوتری جاسازی می شود) که تعامل کاربری بین کلیدهای کنترل و منوها را مدیریت می کند و به کاربر و نوازنده اجازه انتخاب تن صداها (مانند پیانو، ارگ کلیسا، فلوت، درام کیت و غیره) را می دهد. همچنین امکان انتخاب افکت ها مانند (ریبورب، اکو، تلفن ها و سوستین) و سایر ویژگی ها (مانند جابجاسازی، ماشین درام الکترونیک) را می دهد.
تنظیم کننده موسیقی کامپیوتری : یک برنامه نرم افزاری که ریتم و آکوردها را با دستورات کامپیوتری شده نوعی MIDI تولید می کند.
چیپست صدا / صدا ساز : یک ماژول صدای الکترونیک یا سینتی سایزر موسیقی بصورت معمول حاوی یک مدار یا چیپست یکپارچه است که قادر به دریافت فرمان های MIDI و تولید اصوات است.
آمپلی فایر و اسپیکر : یک آمپلی فایر اصوات از بم تا میانی است که اسپیکرها صداها را تقویت می کنند که شنونده بتواند آنها را بشنود.
محمدصادق خان
علی اکبر شاهی
سماع حضور
حبیب سماعی
حسین صبا
ابوالحسن صبا
فرامرز پایور
محمد حیدری
پرویز مشکاتیان
داریوش صفوت
حسین ملک
اردوان کامکار
سیامک آقایی
1- آیا هر پیانوی آکوستیکی نسبت به پیانوی دیجیتال برتری دارد؟ خیر. خرید برخی از پیانوهای دست دوم و همچنین برخی از برندهای غیر استاندارد میتواند مشکلات بسیاری برای شما به همراه داشته باشد. اگر تخصص کافی در خرید پیانوی دست دوم ندارید و بودجه ی شما محدود است ممکن است پیانویی تهیه کنید که نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشد ومتاسفانه در برخی موارد ممکن است تعمیر مقرون به صرفه نباشد. در عین حال اغلب پیانوهای غیر استاندارد به دلیل استفاده از چوب و مواد اولیهی نامرغوب مشکلات ساختاری دارند و با مسائلی نظیر عدم پایداری کوک و رگلاژ مواجه هستند. اگر بودجه ی شما کم است و توان خرید پیانوی آکوستیک خوب را ندارید بهتر است آموزش را با یک پیانوی دیجیتال مناسب شروع کنید و در آیندهی نزدیک با تامین بودجه و کسب آگاهی بیشتر، نسبت به خرید ساز آکوستیک اقدام کنید.
2- چه برندهایی معتبر هستند و رتبه بندی آنها چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است به این مطلب مراجعه نمایید. اگر برند پیانوی مورد نظر شما در جداول این مقاله موجود نبود حتما مطالعهی دقیقتری در باره ی آن انجام دهید و با متخصصین معتمد مشورت کنید.متاسفانه برخی از برندهای موجود در ایران در هیچ کجای دنیا وجود خارجی ندارند! برای درک و مقایسهی بهتر می توانید قیمت جهانی مدلهای مختلف پیانو را در این مطلب جستجو کنید. اگر فرصت بازدید و مقایسهی مدلها و برندهای مختلف را ندارید میتوانید با مراجعه به مطلب مدلهای منتخب پیانوهای آکوستیک و دیجیتال ، چشم انداز بهتری درباره ی بهترین های بازار امروز داشته باشید.
3- آیا خرید پیانوی آکوستیک دست دوم بهتراز خرید ساز نو است؟ جواب این سوال بستگی به شرایط دارد. اگر شما تازه کار هستید و هیچ اطلاعی از مسائل فنی پیانو ندارید و از طرفی به فرد متخصص و معتمد دسترسی ندارید بهتر است ساز نو تهیه کنید، حتی اگر این کار نیازمند افزایش بودجه باشد. اگر تجربهی نوازندگی دارید باز هم توصیه میشود با متخصص معتمد مشورت کنید و سعی کنید سوابق نگهداری پیانوی مورد نظرتان را به دست بیاورید. بسیاری از مشکلات پیانو در ظاهر خود را نشان نمی دهند و نیاز به کارشناسی دقیق دارند. در سالهای اخیر به علت افزایش نجومی قیمت پیانو افرادی نسبت به واردات پیانوهای بسیار قدیمی با عمر بیش از 20 سال اقدام کرده و با عناوینی نظیر اصل ژاپن و اصل آلمان سعی در فروش این پیانو ها به قیمت گزاف دارند. به یاد داشته باشید قیمت گذاری سازهای دست دوم بسیار سخت تر و پیچیده تر از سازهای نو است( برای اطلاع از نحوه قیمت گذاری اصولی سازهای دست دوم این مطلب را مطالعه نمایید). بسیاری از این پیانوها به دلیل گذشت زمان نیاز به تعمیرات اساسی داشته و تنها در صورتی ارزشمند هستند که قطعات تعویض شده به صورت اوریجینال باشند و به درستی تعویض شده باشند، در غیر این صورت پیانوی شما ارزشی نخواهد داشت. لذا برای خرید چنین سازهایی همواره از سلامت و صحت تمامی اجزای پیانو اطمینان حاصل کنید.
4- آیا عدم رسیدگی به پیانوهای آکوستیک می تواند موجب افت کیفیت آنها شود؟ بلی. کوک و رگلاژ منظم سالیانه مهمترین عامل در حفظ و ارتقاء کیفیت پیانوهای آکوستیک است. پیانوهای گرانقیمت علاوه بر کوک و رگلاژ نیازمند مراقبت های خاص دیگری نظیر تنظیم دقیق میزان رطوبت نیز هستند. لذا به هنگام خرید سازهای آکوستیک همواره در نظر داشته باشید که نگهداری این سازها نیازمند صرف هزینهی نگهداری است. اغلب پیانوهای نو ، با انجام 5-6 دوره کوک و رگلاژ منظم در چند سال اول به بهترین وضعیت از نظر صدا و اکشن میرسند (البته به شرط آنکه به طور منظم نواخته شوند).
پیانو یکی مشهور ترین از ساز های صفحه کلید دار است پیانو مهمترین و قوی ترین ساز خانواده کلاویه ای یا کلید دار است. این ساز محدوده یا وسعت صدای بیشتری نسبت به سازهای دیگر (به غیر از ارگ) برخوردار است و هم این امکان را به نوازنده می دهد تا همزمان ده نت را اجرا کند، یعنی به تعداد تمام انگشتان دست.
همانطور که برای تسلط بر تایپ و تندزنی شما بایستی دائما بر روی صفحه کلید تمرین کنید تا به مهارت کافی دست یابید برای یادگیری موسیقی و نوازندگی پیانو شما بایستی دائما بر روی کلاویه به انجام تکنیک ها و تمرینات مربوطه پرداخته تا با آنها مانوس گردید. حتی یک کیبورد کوچک کاسیو و یا یاماها که به اسپیکر متصل باشد و صدای نت ها را به طور واضح به گوش برساند برای شروع یادگیری کافی است و به خوبی جوابگو می باشد .